تبلیغات
معرق چوب و آشنائی باآثار(خاتم وخاتم سازی وغیره....mehr54.b36@gmail.com

معرق چوب و آشنائی باآثار(خاتم وخاتم سازی وغیره....mehr54.b36@gmail.com
هرانسانی آفریده اندیشه های روزانه خویش است. اگرانسان میخواهددگرگونی در زندگیش روی دهد، باید از دل و جان آغازکند 
قالب وبلاگ

سلسله تکاملی آرشه از مرسن تا ویوتی
اولین آرشه ها در اوایل قرن 17 (1620)که نسبتا کوتاه بودند ساخته شدند.در 1625 و بعد از آن نوازندگان ترجیح دادند از کمانهای ساخته شده سنگین تر که صداهای تولید شده توسط آن دارای آرتیکولیشن واضح تر و بلند تر بود استفاده کنند.


پنجشنبه 2 آذر 1391

فنر ویلن(bass bar)

خیلی از اوقات اتفاق افتاده كه نوازنده ای از صدای مزاحمی كه ناگهان در ویلن خود بوجود آمده ابراز نگرانی كرده و به سازندگان و تعمیركاران ویلن مراجعه كند . تعمیركار با رجوع به بخشهایی كه ممكن است عامل ایجاد این صدای مزاحم باشد كار را شروع می نماید . ابتدا اتصال صفحات به كلاف را كنترل میكند و یا از محكم بودن زیر چانه ای و سیم گیر اطمینان حاصل میكند . در بسیاری مواقع هیچ عامل ظاهری وجود ندارد تا عامل صد
ای مزاحم باشد . تعمیركار دستگاه را با شیوه دیگری بررسی میكند . در چند جای آن آهسته ضربه میزند تا شك خود را نسبت به عواملی كه اغلب ممكن است به این صدای مزاحم مربوط باشد به یقین رساند . نوازنده همچون بیماری منتظر است تا دكتر بیان كند كه واقعا عامل بیماری او چیست؟ تعمیركار نظر نهایی خود را بیان می دارد : مشكل از فنر(bassbar ) است . 


ادامه مطلب

سه شنبه 16 آبان 1391

دنیای پایین سل




بیست سالی پیش بود، روزی از روزها،ماری کیمورا که تکنیک سون فیله را تمرین می‌کرد تا صدای سیم می را بهتر کند، به سرش زد همین تکنیک را با سیم سل امتحان کند. موهای آرشه را کمی شل کرد و آن را با فشاری بیشتر از معمول بر سیم سل کشید، نزدیک به خرک. صدای عجیبی شنید... سل، درست یک اوکتاو بم‌تر (پایین‌تر) از سل دست باز ویولن.

از آن روز تکنیکی جدید به نوازندگی ویولن اضافه شد، کیمورا آن را "هارمونیک پایین" نامید. سابقه داشت کاربرد این تکنیک البته، مثلا در قطعه فرشتگان سیاه اثر جرج کرومب، ولی کیمورا گسترده‌اش کرد، و نخستین بار در مقاله‌ای در نشریه استرینگز در سال 2001 آن را تشریح کرد و بعد در ساخته‌هایش به کار برد.


ادامه مطلب

دوشنبه 17 مهر 1391

Bowed string instrument

  

رده بندی سازهای زهی آرشه ای

سازهای زهی آرشه ای زیر رده ای مربوط به string instruments  می باشند که با عمل سایش موهای آرشه بر روی سیم ها نواخته میشوند.شایش آرشه بر روی سبب ارتعاش سیم و در نتیجه انتشار موج های صوتی میشود.

به طور کلی در این طبقه بندی 4 خانواده وجود دارد:

Violin family

(Viol family (Viola da Gamba family
Chinese Bowed Instruments

Other bowed instruments



ادامه مطلب

چهارشنبه 22 شهریور 1391

Types of Violins

  


به طور کلی دو نوع ویولن وجود دارد:

1.آکوستیک یاغیر الکتریک
 این ویولن تردیشنال مناسب ترین ابزار برای شروع کسب مهارتهای اولیه است.ویولن سازی زهی آرشه ای است که دارای گستردگی بالای طیفی در لحن و رنگ صوتی است و کوچکترین ساز در خانواده خود میباشد.
2.ویولن الکتریک 
این ساز با استفاده از سیگنال های الکترونیکی خروجی از دستگاه مبدل تولید صدا میکند(البته من یک جایی که الآن خاطرم نیست شنیدم که به این ویولن،سایلنت ویولن نیز گفته میشود که درستی این اصطلاح رو دقیق نمیدونم) ویولن الکتریک نسبت به ویولن آکوستیک دارای صدایی شارپ تر میباشد.
ویولن ممکن است بر اساس ادوار تاریخی نیز طبقه بندی شود:
باروک ویولن(Baroque Violin):
این ویولن دارای سیم های gut میباشد که گهگاه سیم سل از سیم متال رزوه شده نیز استفاده میشود.خرک نیز در دوران باروک دارای فرم های مختلفی بوده اما به طور کلی بسیار پایین تر از فرم امروزی قرار داشته و دارای شکلی متفاوت بوده به گونه ای که پایه ها،گوشک و قلب در خرک های باروک نظام ساختاری متفاوتی داشته و تا حدودی ضخیم تر (به خصوص در بالا) است.

زاویه ی دسته(گردن) نسبت به ویولن های مدرن به پایین کمتر است و گریف دارای شکلی گوه مانند میباشد همچنین پوزیسیون ها در ویولن های باروک کمتر بوده(طول فینگر برد کمتر بوده).

کلاسیک ویولن(classical violin):
ویولن های این دوره نسبت به دوره ی باروک دارای دسته ای نازک تر و heel نیز کوچک تر میباشد.

neck heel
ویولن مدرن(modern violin):
دسته ی ساز به شدت زاویه دار است و چوب استفاده شده ضخامت کمتری دارد.ارتفاع خرک بلند تر از دوره های گذشته است.
در این پست سیر تکاملی آرشه مورد ثبت واقع نشده


جمعه 13 مرداد 1391

(chinrest(1

  


Chinrest قسمتی است که از چوب یا پلاستیک ساخته شده و بر روی بدنه ی ویولون و ویولا قرار میگیرد برای کمک به وضعیت فک یا چانه ی  نوازنده بر روی ساز.

Chinrest ممکن است از آبنوس،رز وود،باکس وود یا پلاستیک ساخته شده باشد و در اوایل قرن 19 توسط Louis Spohr در واکنش به رپرتوار به شدت سخت که به نوبه ی خود خواستار تکنیکهای آزاد دست چپ نسبت به قبل بود اختراع شد.

Chinrest توسط یک یا دو بست فلزی بر روی لبه ی صفحه ی پشتی به ساز متصل میشود.دو تا bottlescrews(پایه ی پیچی) شامل بخش های اصلی از گیره ها یا بستها است که در برابر تنش های خفیف ساز Chinrest را در سر جای خود نگه میدارد.بست وChinrest معمولا با یک لایه ی چوب پنبه ای یا نمدی به ساز متصل میشود برای به حداقل رساندن صدمه به چوب.دو پیچ ممکن است هر دو در یک طرف شانه بر روی ساز قرار گیرند و یا ممکن است در دو طرف endpin قرار داشته باشند و سفتی بی از حد این پیچ ها ممکن است باعث آسیب به ساز شود.

آچار ویژه ای برای تنظیم آسان برای اینکه از آسیب به ساز با ایجاد تنش های حاصل از محکم بستن اجتناب شود وجود دارد.

Chinrest wrench

.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


معرق چوب
شاید گفتن تاریخ دقیق از قدمت معرق چوب كاری ساده نباشد . چوب به خاطر تشكیل مواد اولیه ساخت این هنر كه چوب می باشد و خاصیت خاص آن و روشهای نگهداری آن در دوران مختلف باعث شده كه نتوان قدمت دقیق آن را پیدا كرد اما حداقل به جرأت می توان گفت یكی از آثار بدست آمده در كاوشهای باستان شناسی و همچنین در كتیبه های بدست آمده در تخت جمشید به لوحهایی برمی خوریم حاكی از اینكه به كارگران و هنرمندان دستمزد برای تزئینات روی درب های چوبی تخت جمشید پرداخت می گردیده كه همه دلالت بر قدمت این هنر چند هزار ساله دارند. آنچیزی كه مسلم است به علت نوع ابزار خاص آن زمان از ظرافت و روشهای ویژه برخوردار بوده و عموماً از اشكال هندسی كنار هم گذاشته شده شكل می گرفته است. به مرور زمان با پیشرفت تكنولوژی و ابزار مناسب این هنر دستخوش تغییرات در روش اجرا و طرح شد با ورود اسلام به ایران این هنر در مكانهای مقدس مذهبی نمو پیدا كرد كه نمونه آن را روی درب های مساجد ایرانی میتوان یافت . یكی از قدیمی ترین این آثار درب معرق كاری شده موجود در موزه مركزی آستان قدس رضوی متعلق به قرن هشتم هجری می باشد كه قسمتی از آن معرق سطح آن در دوره های بعد مرمت و بازسازی شده است « متأسفانه از تاریخ مرمت این اثر معلوم نمی باشد. » پس از ورود كمان اره مویی به شكل جدید و تیغ های ریز تحولی نو در این هنر پدید آمد كه میتوان به صورت زیر آن را بیان كرد .
پیدایش معرق :
در باورهای مردم پیدایش معرق « موزائیك اینگونه بیان شده » خداوند هنر « زیرنویسی »
هنگامی كه ............ الهه عشق و هنر خواست هنر را بدون واسطه به انسانها بدهد به مزها دستور داد كه فرستاده او باشند و انسانها كه عشق را احساس كردند برای تشكر از فرستاده او باشند و انسانها كه عشق را احساس كردند برای تشكر از فرستاده الهه عشق مجسمه آنها را درست كرده و در محلی نگهداری می كردند كه به این محل نگهداری موزه می گفتند كه در حال حاضر به محل نگهداری آثار هنری خود میگوئیم و برای تشكر از مزها با ادوات موسیقی مینواختند و جشن و پایكوبی میكردند كه به این موزیك می گفتند و به تزئینات داخل موزه كه بدون هیچ شكل هندسی خاص بود و از كنار هم قرار گرفتن قطعات مختلف برای نشان دادن یك طرح خاص بود موزائیك میگفتند كه پس از ورود اسلام به ایران واژه موزائیك به معرق تبدیل شد.
البته همانطور كه در تاریخچه معرق روكش و خاتم ذكر شده این هنر در مناطق مختلف دارای سبك ها و روش های مختلف می باشد و بسته به منطقه خاص خود و عوامل محیطی نوع اجرای آن متفاوت بوده است مثلاً معرق روكش به خاطر وجود صنعت روكش سازی در مصر باستان دارای قدمت حداقل 3000 سال قبل از میلاد می باشد ( رجوع شود به تاریخچه معرق روكش ) و معرق درون چوب ( رجوع شود به معرق سبك هندسی ) در جنوب شرقی آسیا با روش خاص كار می شده است.
اما در ایران به خاطر اینكه همزمان با ساخت بنا نما هم ساخته می شد می توان آن را خاصیت اصلی و پیدایش این سبك معرق دانست.
در ابتدا هنگام ساخت بنا ،‌ قسمتی كه نما كار می شد را قبلاً لعاب داده و همزمان در موقع ساخت درجای خود نصب می گردید ( آجر لعابدار ) سپس با پیشرفت تكنولوژی ساخت بناها جای نما را خالی گذاشته « معرق كاشی » و سطح را بعداً با قطعات مختلف پر می كردند .
در وسایل كاربردی مانند صندوقچه ها و شانه ها و ... چوبی اوایل عموماً از عاج و استخوان و سنگهای قیمتی كار می شد كه سپس این موارد جای خود را به چوبهای رنگی داد . جهت مطالعه بیشتر رجوع شود به تاریخ هنر ایران . »
متأسفانه بعلت كمبود منابع و مأخذهای مستند و اینكه كارهای كارشناسی شده در قدمت رشته های هنری بسیار به ندرت توسط خود ایرانیان انجام شده و حتی گاه ندانسته از تحقیقات مغرضانه مورخین و نویسندگان خارجی بهره برده اند این هنر ایرانی را دارای خواستگاه خارجی میدانند مثلاً رومیان برای كوچك جلوه دادن شكست خود از شاپور اول معرق سنگهای «موزائیك» كار شده در كاخ شاپور را كار اسیران رومی می دانند در صورتی كه عظمت و معماری خاص بكار رفته در آنجا را كه نشان دهنده تفكر و ذوق ایرانی است را نادیده می گرفتند . امید است كه جوانان عزیز ایرانی با تأمل در گذشته خود بهتر خود و كشور خویش را بشناسند . زیرا هنر و فرهنگ یك ملت هویت هر شخص می باشد

09381456002
09124127992
هنر بهتر از گوهر نامدار
هنرمند را گوهر آید به کار
تو را با هنر گوهر است و خرد
روانت همی از تو رامش برد

موضوعات
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :