تبلیغات
معرق چوب و آشنائی باآثار(خاتم وخاتم سازی وغیره....mehr54.b36@gmail.com

معرق چوب و آشنائی باآثار(خاتم وخاتم سازی وغیره....mehr54.b36@gmail.com
هرانسانی آفریده اندیشه های روزانه خویش است. اگرانسان میخواهددگرگونی در زندگیش روی دهد، باید از دل و جان آغازکند 
قالب وبلاگ

درخت های اوکالیپتوس رنگین کمانی

شاید این درخت به نظر شما درختی خیلی غیر معمول به نظر بیاد و فکر کنید که نقاشی شده ،اما در واقع مادر طبیعت آن را بدین گونه نقاشی کرده است.


اکالیپتوس رنگین کمان تنها نوع اوکالیپتوس است که پوست رنگی دارد و در نیمکره شمالی(اکثرا در فیلیپین و گینه جدید) رشد میکند ،ارتفاع این درخت تا 70 متر میرسد.
ولی در حقیقت دلیل رنگی بودن آن این است كه پوسته آن در زمان های متفاوتی ریخته است و برای همین باعث شده تا بدنه آن در هر زمان یك رنگ داشته باشد ابتدا آبی است و سپس به ترتیب به رنگ های نارنجی ، بنفش و قرمز میرسد.

درخت اکالیپتوس رنگین کمانی

این درخت در گینه نو ، نیو بریتین و فیلیپین یافت میشود. جالب این است كه از این درختان برای تهیه كاغذ سفید استفاده میشود!

درخت اکالیپتوس رنگین کمانی

درخت اکالیپتوس رنگین کمانی

 اکالیپتوس رنگین کمانی (Rainbow Eucalyptus)، یکی از عجیب ترین گونه های گیاهی دنیاست. با دیدن تصاویر مربوط به این درخت، تصور می کنید که یک نقاش اقدام به رنگ آمیزی آن کرده است. اما این درخت ها به صورت طبیعی با رنگین کمانی از رنگ ها می رویند و ترکیب رنگی آن مرهون لطف مادر طبیعت است.

اکالیپتوس رنگین‌کمانی تنها نوع اوکالیپتوس است که پوست رنگی دارد و بومی اندونزی، فیلیپین و گینه نو است. البته هم اکنون این گونه خاص در چین، سریلانکا، مالزی، آمریکای جنوبی و برخی کشورهای دیگر نیز وجود دارد. ارتفاع این درخت تا ٧٠ متر نیز می رسد. رنگ های مختلف روی پوست درخت سن آن را نشان می دهد. لایه هایی روئی درخت با رنگ های آب به تدریج با گذشت زمان به صورتی، نارنجی یا حتی شاه بلوطی تغییر رنگ می دهند. علت تغییر رنگ در این درخت ها این است که، این گونه خاص در زمان های مختلفی از سال به نوعی پوست اندازی می کند. لایه های جدید در بخش های مختلف درخت در یک زمان ایجاد نمی شود.

بنابراین زمانی که پوسته تازه ای روی درخت رشد می کند به رنگ سبز است و با مرور زمان تغییر رنگ می دهد. در جریان این تغییر رنگ، در اطراف این پوسته، لایه های دیگری رشد می کنند که به دلیل تفاوت زمانی، دارای رنگ متفاوتی هستند. پوسته ها با گذشت زمان باز رنگ عوض می کنند و این رنگین کمان درختی را به وجود می آورند.
در اینجا تصاویری از این گونه زیبای گیاهی را می بینید. 
 درخت اکالیپتوس رنگین کمانی

درخت اکالیپتوس رنگین کمانی       

طبیعت زنده و پویاست نکوداشت آن ، گرامی داشتن ریشه گاه آدمیان است .

روان رنجور ، در طبیعت سبز دوباره پیوند خواهد زد و به زندگی خویش ادامه خواهد داد .

--طبیعت زیبا آدمیان را در گذر زندگی همواره شاداب و جوان نگاه می دارد .

--آدمی ریشه در خاک و طبیعت زیبا دارد آنانی که پاکروانند نسیم دل انگیز این زیبایی اند .

درخت اکالیپتوس رنگین کمانی


TREE3

 

TREE4
TREE5
TREE6
TREE2

TREE7




طبقه بندی: درخت اکالیپتوس، 
[ پنجشنبه 31 فروردین 1391 ] [ 10:24 ق.ظ ] [ مرتضی اسکندرنژاد ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


معرق چوب
شاید گفتن تاریخ دقیق از قدمت معرق چوب كاری ساده نباشد . چوب به خاطر تشكیل مواد اولیه ساخت این هنر كه چوب می باشد و خاصیت خاص آن و روشهای نگهداری آن در دوران مختلف باعث شده كه نتوان قدمت دقیق آن را پیدا كرد اما حداقل به جرأت می توان گفت یكی از آثار بدست آمده در كاوشهای باستان شناسی و همچنین در كتیبه های بدست آمده در تخت جمشید به لوحهایی برمی خوریم حاكی از اینكه به كارگران و هنرمندان دستمزد برای تزئینات روی درب های چوبی تخت جمشید پرداخت می گردیده كه همه دلالت بر قدمت این هنر چند هزار ساله دارند. آنچیزی كه مسلم است به علت نوع ابزار خاص آن زمان از ظرافت و روشهای ویژه برخوردار بوده و عموماً از اشكال هندسی كنار هم گذاشته شده شكل می گرفته است. به مرور زمان با پیشرفت تكنولوژی و ابزار مناسب این هنر دستخوش تغییرات در روش اجرا و طرح شد با ورود اسلام به ایران این هنر در مكانهای مقدس مذهبی نمو پیدا كرد كه نمونه آن را روی درب های مساجد ایرانی میتوان یافت . یكی از قدیمی ترین این آثار درب معرق كاری شده موجود در موزه مركزی آستان قدس رضوی متعلق به قرن هشتم هجری می باشد كه قسمتی از آن معرق سطح آن در دوره های بعد مرمت و بازسازی شده است « متأسفانه از تاریخ مرمت این اثر معلوم نمی باشد. » پس از ورود كمان اره مویی به شكل جدید و تیغ های ریز تحولی نو در این هنر پدید آمد كه میتوان به صورت زیر آن را بیان كرد .
پیدایش معرق :
در باورهای مردم پیدایش معرق « موزائیك اینگونه بیان شده » خداوند هنر « زیرنویسی »
هنگامی كه ............ الهه عشق و هنر خواست هنر را بدون واسطه به انسانها بدهد به مزها دستور داد كه فرستاده او باشند و انسانها كه عشق را احساس كردند برای تشكر از فرستاده او باشند و انسانها كه عشق را احساس كردند برای تشكر از فرستاده الهه عشق مجسمه آنها را درست كرده و در محلی نگهداری می كردند كه به این محل نگهداری موزه می گفتند كه در حال حاضر به محل نگهداری آثار هنری خود میگوئیم و برای تشكر از مزها با ادوات موسیقی مینواختند و جشن و پایكوبی میكردند كه به این موزیك می گفتند و به تزئینات داخل موزه كه بدون هیچ شكل هندسی خاص بود و از كنار هم قرار گرفتن قطعات مختلف برای نشان دادن یك طرح خاص بود موزائیك میگفتند كه پس از ورود اسلام به ایران واژه موزائیك به معرق تبدیل شد.
البته همانطور كه در تاریخچه معرق روكش و خاتم ذكر شده این هنر در مناطق مختلف دارای سبك ها و روش های مختلف می باشد و بسته به منطقه خاص خود و عوامل محیطی نوع اجرای آن متفاوت بوده است مثلاً معرق روكش به خاطر وجود صنعت روكش سازی در مصر باستان دارای قدمت حداقل 3000 سال قبل از میلاد می باشد ( رجوع شود به تاریخچه معرق روكش ) و معرق درون چوب ( رجوع شود به معرق سبك هندسی ) در جنوب شرقی آسیا با روش خاص كار می شده است.
اما در ایران به خاطر اینكه همزمان با ساخت بنا نما هم ساخته می شد می توان آن را خاصیت اصلی و پیدایش این سبك معرق دانست.
در ابتدا هنگام ساخت بنا ،‌ قسمتی كه نما كار می شد را قبلاً لعاب داده و همزمان در موقع ساخت درجای خود نصب می گردید ( آجر لعابدار ) سپس با پیشرفت تكنولوژی ساخت بناها جای نما را خالی گذاشته « معرق كاشی » و سطح را بعداً با قطعات مختلف پر می كردند .
در وسایل كاربردی مانند صندوقچه ها و شانه ها و ... چوبی اوایل عموماً از عاج و استخوان و سنگهای قیمتی كار می شد كه سپس این موارد جای خود را به چوبهای رنگی داد . جهت مطالعه بیشتر رجوع شود به تاریخ هنر ایران . »
متأسفانه بعلت كمبود منابع و مأخذهای مستند و اینكه كارهای كارشناسی شده در قدمت رشته های هنری بسیار به ندرت توسط خود ایرانیان انجام شده و حتی گاه ندانسته از تحقیقات مغرضانه مورخین و نویسندگان خارجی بهره برده اند این هنر ایرانی را دارای خواستگاه خارجی میدانند مثلاً رومیان برای كوچك جلوه دادن شكست خود از شاپور اول معرق سنگهای «موزائیك» كار شده در كاخ شاپور را كار اسیران رومی می دانند در صورتی كه عظمت و معماری خاص بكار رفته در آنجا را كه نشان دهنده تفكر و ذوق ایرانی است را نادیده می گرفتند . امید است كه جوانان عزیز ایرانی با تأمل در گذشته خود بهتر خود و كشور خویش را بشناسند . زیرا هنر و فرهنگ یك ملت هویت هر شخص می باشد

09381456002
09124127992
هنر بهتر از گوهر نامدار
هنرمند را گوهر آید به کار
تو را با هنر گوهر است و خرد
روانت همی از تو رامش برد

موضوعات
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :