تبلیغات
معرق چوب و آشنائی باآثار(خاتم وخاتم سازی وغیره....mehr54.b36@gmail.com

معرق چوب و آشنائی باآثار(خاتم وخاتم سازی وغیره....mehr54.b36@gmail.com
هرانسانی آفریده اندیشه های روزانه خویش است. اگرانسان میخواهددگرگونی در زندگیش روی دهد، باید از دل و جان آغازکند 
قالب وبلاگ
 
سنگ نگاره های اشكانی
 


سنگ نگاره كال جنگال
دراین سنگ نگاره مردی با لباس پارتی در حال نبرد باشیر ماده ای دیده میشود و در كنار آنها به خط پهلوی اشكانی مطلبی نوشته شده است. این سنگ نگاره در ارتفاعات رچ بیرجند قرار دارد

سنگ نگاره قیر و كارزین
در سه كیلومتری شهر قیر در جنوب فارس بین گردنه گلومشك و گردنه سم دلدل در كنار جاده قیر به فیروز آباد نقش برجسته یك سرباز پارتی بر روی یك تخته سنگ بزرگ حك شده است و صحنه تیر اندازی را نشان میدهد. از آنجا كه پارتیان در فارس قدرت چندانی نداشتند این اثر تنها اثر پارتی حجاری شده در فارس است

سنگ نگاره های بیستون
در پای كوه بیستون سه اثر از اشكانیان داده میشود .مهرداد دوم ، گودرز دوم و بلاش برای خود در پای كوه صخره ای بیستون سنگ نگاره هایی كنده اند

سنگ نگاره خونگ اژدر ایذه
در این تصویر یكی از حاكمان محلی تمام قد ایستاده است و از روبرو حجاری شده است. . دو كبوتر نیز دیده میشوند كه یكی از آنها حلقه قدرت را به همراه دارد . شاه اشكانی بر روی اسب در سمت چپ قرار دارد . در سمت دیگر سه نفر ایستاده اند كه اولی فردی روحانی و چیزی شبیه میوه كاج در دست دارد.دو نفر دیگر احتمالا نگهبان هستند

سنگ نگاره تنگ سروك
تنگ سروك در استان كهگیلویه بویر احمد قرار دارد. در این مكان سنگ نگاره ای از شاه الیمایی هم دوره پارتها قرار دارد. در این سنگ نگاره مهرداد اول اشكانی و شاه الیمایی نشان داده شده اند

سنگ نگاره خونگ كمال وند ایذه
در چند كیلومتری خونگ اژدر قرار دارد و نقشی از زمان اشكانیان دیده میشود. این تصویر بسیار آسیب دیده است و به راحتی قابل تشخیص نیست. در این تصویر دو نفر دیده میشوند كه دست همدیگر را گرفته اند

سنگ نگاره خونگ یار علی ایذه
در شمال روستای خونگ یارعلی وند دره ای قرار دارد و در این دره نقشی از دوره اشكانیان بر سنگ حجاری شده است. فردی بر اسب سوار است و فرد دیگری جلوی او ایستاده است. بر بالای آن مطالبی به زبان پهلوی اشكانی دیده میشود و از این نظر اهمیت خاصی دارد

سنگ نگاره تنگ شیوند ایذه
سنگ نگاره ای از دوره الیمایی در تنگ شیوند ایذه قرار دارد كه اجرای مراسم آیینی را نشان میدهد .این سنگ نگاره در سالهای اخیر كشف شده است

سنگ نگاره باجول ایذه
سنگ نگاره ای از شاهان الیمایی هم دوره اشكانیان در روستان باجول ایذه قرار دارد. در این نگاره چهار نفر دست در دست هم از پیاله های خود می نوشند.سه نفر از آنها مرد و چهارمی زن است.

نامه اردوان سوم به اهلی شوش
نامه ای در خرابه های شوش در سال 1932 كشف شده است كه از اردوان سوم به مردم شوش فرستاده شده است. این نامه بر روی قطعه سنگی از مرمر خاكستری نقر گردیده و در موزه لوور نگه داری میشود. نامه در سالهای 21-22 میلادی نوشته شده و دو شخصیت به نامهای آنتیوخوس و فرهاد از بزرگان شهر شوش در آن مخاطب واقع شده اند. زبان نامه یونانی است. در متن سنگنبشته پس از شخصیتهای نامبرده مسیولان و اهالی شهر مخاطب قرار گرفته اند. بنظر میرسد كه مقصود از مسیولان آن دسته از نمایندگان شهر بوده اند كه حص اداره امور آن را داشته اند. در شوش فرمانده پادگان یا ساتراپ و نیز خزانه دار مخصوص از زمره مسیولان بودند.

بنچاقهای اورامانات
سه ورق از پوست آهو در منطقه اورامان كردستان در سال 1909 كشف شد و به نام بنچاق اورامانات مشهور شده است . بر طبق این نوشته ها تاكستانی بین دو فرد معامله شده است . تاریخ آن مربوط به 88 ق م است .مینس خط پهلوی اشكانی آنرا ترجمه كرده است و آنرا مصادف اواخر حكومت مهرداد دوم میداند. این اولین سند خط پهلوی اشكانی است كه تا به حال كشف شده است

سنگ نگاره رودنو
سنگ نگاره مردی در کنار یک گور دخمه در حوالی باغملک خوزستان قرار دارد که متاسفانه تا کنون در فهرست آثار ملی ایران به ثبت نرسیده است. این اثر احتکالا به دوره الیمایی تعلق دارد. تاکنون بررسی علمی بر روی آن انجام نشده است.




[ سه شنبه 16 فروردین 1390 ] [ 03:13 ب.ظ ] [ مرتضی اسکندرنژاد ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


معرق چوب
شاید گفتن تاریخ دقیق از قدمت معرق چوب كاری ساده نباشد . چوب به خاطر تشكیل مواد اولیه ساخت این هنر كه چوب می باشد و خاصیت خاص آن و روشهای نگهداری آن در دوران مختلف باعث شده كه نتوان قدمت دقیق آن را پیدا كرد اما حداقل به جرأت می توان گفت یكی از آثار بدست آمده در كاوشهای باستان شناسی و همچنین در كتیبه های بدست آمده در تخت جمشید به لوحهایی برمی خوریم حاكی از اینكه به كارگران و هنرمندان دستمزد برای تزئینات روی درب های چوبی تخت جمشید پرداخت می گردیده كه همه دلالت بر قدمت این هنر چند هزار ساله دارند. آنچیزی كه مسلم است به علت نوع ابزار خاص آن زمان از ظرافت و روشهای ویژه برخوردار بوده و عموماً از اشكال هندسی كنار هم گذاشته شده شكل می گرفته است. به مرور زمان با پیشرفت تكنولوژی و ابزار مناسب این هنر دستخوش تغییرات در روش اجرا و طرح شد با ورود اسلام به ایران این هنر در مكانهای مقدس مذهبی نمو پیدا كرد كه نمونه آن را روی درب های مساجد ایرانی میتوان یافت . یكی از قدیمی ترین این آثار درب معرق كاری شده موجود در موزه مركزی آستان قدس رضوی متعلق به قرن هشتم هجری می باشد كه قسمتی از آن معرق سطح آن در دوره های بعد مرمت و بازسازی شده است « متأسفانه از تاریخ مرمت این اثر معلوم نمی باشد. » پس از ورود كمان اره مویی به شكل جدید و تیغ های ریز تحولی نو در این هنر پدید آمد كه میتوان به صورت زیر آن را بیان كرد .
پیدایش معرق :
در باورهای مردم پیدایش معرق « موزائیك اینگونه بیان شده » خداوند هنر « زیرنویسی »
هنگامی كه ............ الهه عشق و هنر خواست هنر را بدون واسطه به انسانها بدهد به مزها دستور داد كه فرستاده او باشند و انسانها كه عشق را احساس كردند برای تشكر از فرستاده او باشند و انسانها كه عشق را احساس كردند برای تشكر از فرستاده الهه عشق مجسمه آنها را درست كرده و در محلی نگهداری می كردند كه به این محل نگهداری موزه می گفتند كه در حال حاضر به محل نگهداری آثار هنری خود میگوئیم و برای تشكر از مزها با ادوات موسیقی مینواختند و جشن و پایكوبی میكردند كه به این موزیك می گفتند و به تزئینات داخل موزه كه بدون هیچ شكل هندسی خاص بود و از كنار هم قرار گرفتن قطعات مختلف برای نشان دادن یك طرح خاص بود موزائیك میگفتند كه پس از ورود اسلام به ایران واژه موزائیك به معرق تبدیل شد.
البته همانطور كه در تاریخچه معرق روكش و خاتم ذكر شده این هنر در مناطق مختلف دارای سبك ها و روش های مختلف می باشد و بسته به منطقه خاص خود و عوامل محیطی نوع اجرای آن متفاوت بوده است مثلاً معرق روكش به خاطر وجود صنعت روكش سازی در مصر باستان دارای قدمت حداقل 3000 سال قبل از میلاد می باشد ( رجوع شود به تاریخچه معرق روكش ) و معرق درون چوب ( رجوع شود به معرق سبك هندسی ) در جنوب شرقی آسیا با روش خاص كار می شده است.
اما در ایران به خاطر اینكه همزمان با ساخت بنا نما هم ساخته می شد می توان آن را خاصیت اصلی و پیدایش این سبك معرق دانست.
در ابتدا هنگام ساخت بنا ،‌ قسمتی كه نما كار می شد را قبلاً لعاب داده و همزمان در موقع ساخت درجای خود نصب می گردید ( آجر لعابدار ) سپس با پیشرفت تكنولوژی ساخت بناها جای نما را خالی گذاشته « معرق كاشی » و سطح را بعداً با قطعات مختلف پر می كردند .
در وسایل كاربردی مانند صندوقچه ها و شانه ها و ... چوبی اوایل عموماً از عاج و استخوان و سنگهای قیمتی كار می شد كه سپس این موارد جای خود را به چوبهای رنگی داد . جهت مطالعه بیشتر رجوع شود به تاریخ هنر ایران . »
متأسفانه بعلت كمبود منابع و مأخذهای مستند و اینكه كارهای كارشناسی شده در قدمت رشته های هنری بسیار به ندرت توسط خود ایرانیان انجام شده و حتی گاه ندانسته از تحقیقات مغرضانه مورخین و نویسندگان خارجی بهره برده اند این هنر ایرانی را دارای خواستگاه خارجی میدانند مثلاً رومیان برای كوچك جلوه دادن شكست خود از شاپور اول معرق سنگهای «موزائیك» كار شده در كاخ شاپور را كار اسیران رومی می دانند در صورتی كه عظمت و معماری خاص بكار رفته در آنجا را كه نشان دهنده تفكر و ذوق ایرانی است را نادیده می گرفتند . امید است كه جوانان عزیز ایرانی با تأمل در گذشته خود بهتر خود و كشور خویش را بشناسند . زیرا هنر و فرهنگ یك ملت هویت هر شخص می باشد

09381456002
09124127992
هنر بهتر از گوهر نامدار
هنرمند را گوهر آید به کار
تو را با هنر گوهر است و خرد
روانت همی از تو رامش برد

موضوعات
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :