تبلیغات
معرق چوب و آشنائی باآثار(خاتم وخاتم سازی وغیره....mehr54.b36@gmail.com

معرق چوب و آشنائی باآثار(خاتم وخاتم سازی وغیره....mehr54.b36@gmail.com
هرانسانی آفریده اندیشه های روزانه خویش است. اگرانسان میخواهددگرگونی در زندگیش روی دهد، باید از دل و جان آغازکند 
قالب وبلاگ
سید علی اکبر صنعتی زاده
/سید علی اکبر صنعتی

استاد سید علی اکبر صنعتی زاده در سال ۱۲۹۵ ش/ در محله گلباز خان پا به عرصه وجود گذاشت/شش ماهه بود که پدرش بر اثر بیماری طاعون در گذشت و مادرش با اینکه دچار فقر مالی بود با کار و کوشش زیاد سرپرستی او را عهده دار گردید/ همین که سید علی اکبر به سن هفت سالگی رسید او را به کارگاه قالی بافی بردند ولی پس از مدتی بر اثر بد رفتاری استاد کار قالی باف ، از کارگاه قالی بافی فرار کرد/
سید علی اکبر هشت سال داشت که مادرش به علت فقر مالی که بدان اشاره شد و مهمتر از آن جلوگیری از آسیب های اجتماعی که معمولاً دامنگیر چنین کودکان فقیر و بی سرپرست می شود او را به پرورشگاه صنعتی که در آن سالها یتیم خانه نامیده می شد برد/

سید علی اکبر صنعتی ضمن تحصیل در پرورشگاه با توجه به عشق و علاقه وافری که به فنون نقاشی و مجسمه سازی داشت در حد مقدورات موجود به خلق آثار ارزشمند در پرورشگاه دست یافت/ مرحوم حاج اکبر صنعتی که از علاقه و استعداد او در این زمینه ها آگاهی حاصل کرد همواره موجبات تسهیل در کار و تشویق او برای خلق آثار زمینه ای فراهم می نمود/

سید علی اکبر صنعتی دوران تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در دوران توقف در پرورشگاه به پایان رسانید/ از آنجایی که هنگام ثبت نام برای شرکت در کلاس ابتدایی نیاز به شناسنامه بود و گروهی از شاگردان پرورشگاه منجمله سید علی اکبر صنعتی زاده هم فاقد شناسنامه بودند لذا مرحوم حاج اکبر صنعتی نماینده اداره آمار و ثبت احوال را به پرورشگاه دعوت و از او خواست که برای شاگردان پرورشگاه که فاقد شناسنامه بودند با فامیل صنعتی زاده شناسنامه صادر نماید که چنین کرد/

به هر حال سید علی اکبر صنعتی زاده با توجه به علاقه زیادی که به ادامه تحصیل در رشته های نقاشی و مجسمه سازی داشت مایل بود و کوشش می کرد خود را به تهران برساند و در مدرسه صنایع مستظرفه که در آن سالها به همت مرحوم محمد غفاری معروف به کمال الملک تاسیس شده بود به ادامه تحصیل مشغول شودولی ادامه تحصیل در این مدرسه مستلزم هزینه هایی بودو تنها کسانی می توانستند در این مدرسه به تحصیل بپردازند که از نظر مالی مشکل نداشته باشند لذا این موضوع همواره فکر او را معطوف به جگونگی مسافرت به تهران و ادامه تحصیل می کرد/

روزی با یک تابلو نقاشی نزد حاج اکبر صنعتی می رود تابلو را به او نشان می دهد این تابلو مورد پسند حاج اکبر واقع و سید علی اکبر صنعتی را تشویق می کند و از حسن تصادف اینکه قبل از آنکه سید علی اکبر صنعتی زاده می گوید : من از چند ماه قبل مقدمات کار ادامه تحصیل تو را در تهران در مدرسه صنایع مستظرفه فراهم و برای هزینه های آن و ادامه تحصیل در تهران هم فعلا، مبلغ ده تومان به عنوان وام به تو میدهم که انشا الله پس از فراغت از تحصیل و کسب درامد این ده تومان را به من پس می دهی/ حاج اکبر صنعتی ده تومان را به سید علی اکبر صنعتی زاده داد و نامه ای هم به فرزند خود عبدالحسین صنعتی زاده نویسنده معروف که ساکن تهران بود می نویسد و از او می خواهد که به محض رسیدن سید علی اکبر به تهران او را به مدرسه صنایع مستظرفه برده و موجبات ادامه تحصیل وی را فراهم کند/

سید علی اکبرصنعتی زاده در مدرسه صنایع مستظرفه با استفاده از محضر اساتید بزرگی چون سید ابوالحسن خان صدیقی که بعد از کمال الملک ریاست مدرسه صنایع مستظرفه را به عهده داشت به تحصیل هنر مجسمه سازی مشغول و به خلق آثاری ارزشمند در زمینه های نقاشی و مجسمه سازی پرداخت و جنان درخشید که آوازه شهرت او علاوه بر محافل هنری به گوش کمال الملک که در آن سالها در دهستان حسین آباد از توابع نیشابور زندگی می کرد رسید و گویا وی تمایل به ملاقات با صنعتی زاده را نمود صنعتی زاده در یکی از مسافرت های خود به مشهد رفت و با کمال الملک دیدار کرد/


استاد علی اکبر صنعتی در طول سالیان توقف خویش در تهران ،ده ها تابلوی نقاشی و مجسمه های برونزی سنگ و موزاییک در میدان راه آهن ، چهارراه کالج سابق ، میدان فردوسی و میدان امام ،نمایشگاههایی دائمی تشکیل دادو در معرض تماشای علاقمندان خارجی و داخلی قرارداد / درکرمان هم علاوه برمجسمه و تابلوهایی که مرحوم صنعتی زاده در آغاز فعالیت خود یعنی بعد از سال های ۱۳۲۰ ش / تهیه و درسالن پرورشگاه جای داده بود ،توسط آقای حبیبی معاون رئیس جمهور وقت تعدادی مجسمه و تابلو از آثار سید علی اکبر صنعتی زاده به مبلغ پانصد میلیون ریال خریداری و در سالن پرورشگاه صنعتی در ردیف دیگر آثار موجود قرار داده شد و موزه جالبی تشکیل گردید که همه روزه مورد بازدید گردشگران و پژوهشگران قرارمی گیرد /

             

                

به هرحال سید علی اکبر صنعتی زاده نه تنها در عرصه فرهنگ و هنراین دیار ، بلکه از مفاخر کشور ایران به شمار می رود که در سال ۱۳۸۶ ش / بدرود حیات گفت و در منطقه ی بهشت زهرای تهران دفن گردید/
نامش گرامی و یادش ماندگار باد




طبقه بندی: زندگی نامه هنرمندان،  زندگینامه استاد سیدعلی اکبر صنعتی زاده نقاش و مجسمه ساز، 
[ چهارشنبه 17 فروردین 1390 ] [ 07:30 ق.ظ ] [ مرتضی اسکندرنژاد ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


معرق چوب
شاید گفتن تاریخ دقیق از قدمت معرق چوب كاری ساده نباشد . چوب به خاطر تشكیل مواد اولیه ساخت این هنر كه چوب می باشد و خاصیت خاص آن و روشهای نگهداری آن در دوران مختلف باعث شده كه نتوان قدمت دقیق آن را پیدا كرد اما حداقل به جرأت می توان گفت یكی از آثار بدست آمده در كاوشهای باستان شناسی و همچنین در كتیبه های بدست آمده در تخت جمشید به لوحهایی برمی خوریم حاكی از اینكه به كارگران و هنرمندان دستمزد برای تزئینات روی درب های چوبی تخت جمشید پرداخت می گردیده كه همه دلالت بر قدمت این هنر چند هزار ساله دارند. آنچیزی كه مسلم است به علت نوع ابزار خاص آن زمان از ظرافت و روشهای ویژه برخوردار بوده و عموماً از اشكال هندسی كنار هم گذاشته شده شكل می گرفته است. به مرور زمان با پیشرفت تكنولوژی و ابزار مناسب این هنر دستخوش تغییرات در روش اجرا و طرح شد با ورود اسلام به ایران این هنر در مكانهای مقدس مذهبی نمو پیدا كرد كه نمونه آن را روی درب های مساجد ایرانی میتوان یافت . یكی از قدیمی ترین این آثار درب معرق كاری شده موجود در موزه مركزی آستان قدس رضوی متعلق به قرن هشتم هجری می باشد كه قسمتی از آن معرق سطح آن در دوره های بعد مرمت و بازسازی شده است « متأسفانه از تاریخ مرمت این اثر معلوم نمی باشد. » پس از ورود كمان اره مویی به شكل جدید و تیغ های ریز تحولی نو در این هنر پدید آمد كه میتوان به صورت زیر آن را بیان كرد .
پیدایش معرق :
در باورهای مردم پیدایش معرق « موزائیك اینگونه بیان شده » خداوند هنر « زیرنویسی »
هنگامی كه ............ الهه عشق و هنر خواست هنر را بدون واسطه به انسانها بدهد به مزها دستور داد كه فرستاده او باشند و انسانها كه عشق را احساس كردند برای تشكر از فرستاده او باشند و انسانها كه عشق را احساس كردند برای تشكر از فرستاده الهه عشق مجسمه آنها را درست كرده و در محلی نگهداری می كردند كه به این محل نگهداری موزه می گفتند كه در حال حاضر به محل نگهداری آثار هنری خود میگوئیم و برای تشكر از مزها با ادوات موسیقی مینواختند و جشن و پایكوبی میكردند كه به این موزیك می گفتند و به تزئینات داخل موزه كه بدون هیچ شكل هندسی خاص بود و از كنار هم قرار گرفتن قطعات مختلف برای نشان دادن یك طرح خاص بود موزائیك میگفتند كه پس از ورود اسلام به ایران واژه موزائیك به معرق تبدیل شد.
البته همانطور كه در تاریخچه معرق روكش و خاتم ذكر شده این هنر در مناطق مختلف دارای سبك ها و روش های مختلف می باشد و بسته به منطقه خاص خود و عوامل محیطی نوع اجرای آن متفاوت بوده است مثلاً معرق روكش به خاطر وجود صنعت روكش سازی در مصر باستان دارای قدمت حداقل 3000 سال قبل از میلاد می باشد ( رجوع شود به تاریخچه معرق روكش ) و معرق درون چوب ( رجوع شود به معرق سبك هندسی ) در جنوب شرقی آسیا با روش خاص كار می شده است.
اما در ایران به خاطر اینكه همزمان با ساخت بنا نما هم ساخته می شد می توان آن را خاصیت اصلی و پیدایش این سبك معرق دانست.
در ابتدا هنگام ساخت بنا ،‌ قسمتی كه نما كار می شد را قبلاً لعاب داده و همزمان در موقع ساخت درجای خود نصب می گردید ( آجر لعابدار ) سپس با پیشرفت تكنولوژی ساخت بناها جای نما را خالی گذاشته « معرق كاشی » و سطح را بعداً با قطعات مختلف پر می كردند .
در وسایل كاربردی مانند صندوقچه ها و شانه ها و ... چوبی اوایل عموماً از عاج و استخوان و سنگهای قیمتی كار می شد كه سپس این موارد جای خود را به چوبهای رنگی داد . جهت مطالعه بیشتر رجوع شود به تاریخ هنر ایران . »
متأسفانه بعلت كمبود منابع و مأخذهای مستند و اینكه كارهای كارشناسی شده در قدمت رشته های هنری بسیار به ندرت توسط خود ایرانیان انجام شده و حتی گاه ندانسته از تحقیقات مغرضانه مورخین و نویسندگان خارجی بهره برده اند این هنر ایرانی را دارای خواستگاه خارجی میدانند مثلاً رومیان برای كوچك جلوه دادن شكست خود از شاپور اول معرق سنگهای «موزائیك» كار شده در كاخ شاپور را كار اسیران رومی می دانند در صورتی كه عظمت و معماری خاص بكار رفته در آنجا را كه نشان دهنده تفكر و ذوق ایرانی است را نادیده می گرفتند . امید است كه جوانان عزیز ایرانی با تأمل در گذشته خود بهتر خود و كشور خویش را بشناسند . زیرا هنر و فرهنگ یك ملت هویت هر شخص می باشد

09381456002
09124127992
هنر بهتر از گوهر نامدار
هنرمند را گوهر آید به کار
تو را با هنر گوهر است و خرد
روانت همی از تو رامش برد

موضوعات
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :