تبلیغات
معرق چوب و آشنائی باآثار(خاتم وخاتم سازی وغیره....mehr54.b36@gmail.com

معرق چوب و آشنائی باآثار(خاتم وخاتم سازی وغیره....mehr54.b36@gmail.com
هرانسانی آفریده اندیشه های روزانه خویش است. اگرانسان میخواهددگرگونی در زندگیش روی دهد، باید از دل و جان آغازکند 
قالب وبلاگ

قلم ابزاری است برنده مانند مغار، که تفاوت آن در اندازه و نسبت تیغه به دسته است. در قلم طول دسته چند برابر تیغه :است و این تناسب جهت افزایش نیروی لبه برنده با توجه به قوانین اهرم‌هاست،چرا که قلم بدون استفاده از چکش و تنها با نیروی مچ دست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سنگ نفت، سنگ رومی: ابزاری است که جهت تیز کردن ادوات برنده مورد استعمال در کنده کاری، به کار می‌رود. در گذشته از سنگ‌های معدنی که موسوم به سنگ رومی یا سنگ محک، استفاده می‌شده‌است.

عنوان سنگ نفت، به دلیل آغشته کردن این سنگ به منظور جلوگیری از خشک شدن و در نتیجه سایش سریع آن به این سنگ داده شده.

سنگ چرخ: امروزه از ابزاری به نام سنگ برقی که با نیروی الکتریسیته و به‌صورت دورانی کار می‌کند، استفاده می‌شود. اما در گذشته این ابزار با نیروی بدنی مورد استفاده قرار می‌گرفته‌است.

 

از این وسیله جهت باربرداری زیاد و شکل‌دهی لبه برنده ابزار فلزی استفاده می‌شود.

سمباده: وسیله ایست که از ذرات سیلیس و براده‌های مقاوم که با رزین خاصی به سطح کاغذی یا پارچه‌ای چسبانده شده، می‌باشد و جهت پرداخت نهایی سطح کار، در شماره‌های مختلف بر حسب دانه بندی ذرات و پراکندگی آن بر سطح، نمره‌بندی شده‌اند.

 

میزکار:

سازه ایست متشکل از چهار پایه و یک سطح افقی، که وسعت آن به تناسب کاربری در طول وعرض در نظر گرفته می‌شود و ارتفاع آن بر حسب استفاده و استقرار کاربر تعیین می‌گردد.

 

نفت: از این ماده جهت اشباع موقت و نرم شدن چوب‌های سخت، مانند ممرز و نیز جلوگیری از شکستن (خوش مغار شدن) و ترک خوردگی چوب‌های کم چرب مانند راش استفاده می‌شود.

مکان‌هایی که برای انجام این کار لازم است:

چوب بری:

مکانی است عموما نزدیک به جنگل‌ها و بیشه‌ها، جهت سهولت در دستیابی به مواد اولیه که درختان می‌باشند.

در این مکان درختان بریده شده، دپو می‌گردند و پس از برش با ادوات مخصوص از جمله اره زنجیری، اره رام، اره فلکه به‌صورت‌های مختلف تراورس، الولر و تخته جهت استفاده کاربران درمی‌آید.

در این مکان فضاهایی جهت خشک‌کردن چوب‌های برش‌خورده، به‌صورت صنعتی، موسوم به کوره خشک‌کن وجود دارد. این مکان نیاز به وسعت نسبتا زیادی، جهت نگهداری چوب‌ها به‌صورت باز و سرپوشیده دارد.

کارگاه نجاری(درودگری) :

مکانی است جهت ساخت سازه‌های چوبی با بهره گیری از ادوات مخصوص، که وسعت آن بنا به سازه‌های تولیدی و تعداد افراد مشغول به کار در آن تعیین می‌گردد.

این فضا باید سربسته و دارای نور کافی از طریق پنجره یا به‌صورت نورپردازی مصنوعی باشد. تهویه کارگاه درودگری، از مهم‌ترین موضوعات، به دلیل وجود گرد و غبار ناشی از برش وسابش چوب‌ها می‌باشد.

در این کارگاه از انواع ابزار دستی، برقی و ماشین‌آلات ساخت وساز اعم از برنده، سابنده و تراشنده استفاده می‌شود.

 

کارگاه منبت‌کاری :

در این کارگاه، سازه های چوبی منبت‌کاری می‌گردد. نور کافی، تهویه مناسب و در دسترس بودن ابزار از ویژگ‌های این کارگاه می‌باشد.

کارگاه رنگ‌کاری :

این کارگاه که دارای فضای بسته با تهویه کاملا مخصوص است؛ سازه‌های ساخته شده چوبی، زیرسازی و رنگ‌کاری می‌گردد. عدم جریان هوا و تهویه مناسب از ملزومات این کارگاه می‌باشد.

 

کارگاه خراطی :

در این کارگاه قطعات چوب، در اندازه‌های مختلف به اشکال مورد نیاز با بنیان استوانه ساخته می‌شود.

 

 




[ یکشنبه 3 آذر 1392 ] [ 04:26 ب.ظ ] [ مرتضی اسکندرنژاد ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


معرق چوب
شاید گفتن تاریخ دقیق از قدمت معرق چوب كاری ساده نباشد . چوب به خاطر تشكیل مواد اولیه ساخت این هنر كه چوب می باشد و خاصیت خاص آن و روشهای نگهداری آن در دوران مختلف باعث شده كه نتوان قدمت دقیق آن را پیدا كرد اما حداقل به جرأت می توان گفت یكی از آثار بدست آمده در كاوشهای باستان شناسی و همچنین در كتیبه های بدست آمده در تخت جمشید به لوحهایی برمی خوریم حاكی از اینكه به كارگران و هنرمندان دستمزد برای تزئینات روی درب های چوبی تخت جمشید پرداخت می گردیده كه همه دلالت بر قدمت این هنر چند هزار ساله دارند. آنچیزی كه مسلم است به علت نوع ابزار خاص آن زمان از ظرافت و روشهای ویژه برخوردار بوده و عموماً از اشكال هندسی كنار هم گذاشته شده شكل می گرفته است. به مرور زمان با پیشرفت تكنولوژی و ابزار مناسب این هنر دستخوش تغییرات در روش اجرا و طرح شد با ورود اسلام به ایران این هنر در مكانهای مقدس مذهبی نمو پیدا كرد كه نمونه آن را روی درب های مساجد ایرانی میتوان یافت . یكی از قدیمی ترین این آثار درب معرق كاری شده موجود در موزه مركزی آستان قدس رضوی متعلق به قرن هشتم هجری می باشد كه قسمتی از آن معرق سطح آن در دوره های بعد مرمت و بازسازی شده است « متأسفانه از تاریخ مرمت این اثر معلوم نمی باشد. » پس از ورود كمان اره مویی به شكل جدید و تیغ های ریز تحولی نو در این هنر پدید آمد كه میتوان به صورت زیر آن را بیان كرد .
پیدایش معرق :
در باورهای مردم پیدایش معرق « موزائیك اینگونه بیان شده » خداوند هنر « زیرنویسی »
هنگامی كه ............ الهه عشق و هنر خواست هنر را بدون واسطه به انسانها بدهد به مزها دستور داد كه فرستاده او باشند و انسانها كه عشق را احساس كردند برای تشكر از فرستاده او باشند و انسانها كه عشق را احساس كردند برای تشكر از فرستاده الهه عشق مجسمه آنها را درست كرده و در محلی نگهداری می كردند كه به این محل نگهداری موزه می گفتند كه در حال حاضر به محل نگهداری آثار هنری خود میگوئیم و برای تشكر از مزها با ادوات موسیقی مینواختند و جشن و پایكوبی میكردند كه به این موزیك می گفتند و به تزئینات داخل موزه كه بدون هیچ شكل هندسی خاص بود و از كنار هم قرار گرفتن قطعات مختلف برای نشان دادن یك طرح خاص بود موزائیك میگفتند كه پس از ورود اسلام به ایران واژه موزائیك به معرق تبدیل شد.
البته همانطور كه در تاریخچه معرق روكش و خاتم ذكر شده این هنر در مناطق مختلف دارای سبك ها و روش های مختلف می باشد و بسته به منطقه خاص خود و عوامل محیطی نوع اجرای آن متفاوت بوده است مثلاً معرق روكش به خاطر وجود صنعت روكش سازی در مصر باستان دارای قدمت حداقل 3000 سال قبل از میلاد می باشد ( رجوع شود به تاریخچه معرق روكش ) و معرق درون چوب ( رجوع شود به معرق سبك هندسی ) در جنوب شرقی آسیا با روش خاص كار می شده است.
اما در ایران به خاطر اینكه همزمان با ساخت بنا نما هم ساخته می شد می توان آن را خاصیت اصلی و پیدایش این سبك معرق دانست.
در ابتدا هنگام ساخت بنا ،‌ قسمتی كه نما كار می شد را قبلاً لعاب داده و همزمان در موقع ساخت درجای خود نصب می گردید ( آجر لعابدار ) سپس با پیشرفت تكنولوژی ساخت بناها جای نما را خالی گذاشته « معرق كاشی » و سطح را بعداً با قطعات مختلف پر می كردند .
در وسایل كاربردی مانند صندوقچه ها و شانه ها و ... چوبی اوایل عموماً از عاج و استخوان و سنگهای قیمتی كار می شد كه سپس این موارد جای خود را به چوبهای رنگی داد . جهت مطالعه بیشتر رجوع شود به تاریخ هنر ایران . »
متأسفانه بعلت كمبود منابع و مأخذهای مستند و اینكه كارهای كارشناسی شده در قدمت رشته های هنری بسیار به ندرت توسط خود ایرانیان انجام شده و حتی گاه ندانسته از تحقیقات مغرضانه مورخین و نویسندگان خارجی بهره برده اند این هنر ایرانی را دارای خواستگاه خارجی میدانند مثلاً رومیان برای كوچك جلوه دادن شكست خود از شاپور اول معرق سنگهای «موزائیك» كار شده در كاخ شاپور را كار اسیران رومی می دانند در صورتی كه عظمت و معماری خاص بكار رفته در آنجا را كه نشان دهنده تفكر و ذوق ایرانی است را نادیده می گرفتند . امید است كه جوانان عزیز ایرانی با تأمل در گذشته خود بهتر خود و كشور خویش را بشناسند . زیرا هنر و فرهنگ یك ملت هویت هر شخص می باشد

09381456002
09124127992
هنر بهتر از گوهر نامدار
هنرمند را گوهر آید به کار
تو را با هنر گوهر است و خرد
روانت همی از تو رامش برد

موضوعات
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :